baerekraftig-mote-norsk-design-envelope-1976-f5

De aller fleste norske designmerker er per definisjon småskalaprodusenter. Disse tre nekter å kompromisse på verken estetikk eller bærekraft.

«When you buy from a small business, an actual person does a little happy dance», sies det ofte – i hvert fall på instagram. Jeg har sett det ofte nok repostet av venner som driver små firmaer til å vite at det stemmer. Og det er jo vitterlig en fin tanke?

Det er supert å kjøpe mest mulig brukt, og dét vil som oftest være mitt aller første råd. Men i noen tilfeller trenger vi noe nytt, og da er det de små butikkene og konseptene som trenger vår støtte. I de aller fleste tilfellene er også små firmaer grønnere og mer etiske takket være mer lokal produksjon.

Vet du ikke om så mange, sier du? Vel, det er jo blant annet det du har Green House til!

Her er tre norske favorittmerker som er like skjønne som de er «grønne»:

envelope-1976-norsk-design-sustainable-baerekraftig-mote

Debutkolleksjonen til Envelope1976. Bildene er lånt fra hjemmesiden og fotografert av …

Envelope 1976

I følge influencer og nå klesdesigner Celine Aagaard symboliserer Envelope 1976 en reise, i fortid og nåtid. Kolleksjonen er designet til en kvinne med bevisst, minimalistisk og litt bohemsk sensibilitet. Visjonen har vært å designe plagg som varer, uten å etterlate for mange fotavtrykk:

Å skulle produsere mer bærekraftig, betyr også at en må tenke mer kreativt. Vi ønsker at plaggene skal vare, uavhengig av årstid.

envelope-1976-smaskala-produksjon-mer-baerekraftig

Envelope1976

celine-aagaard-pia-nordskaug-envelope-1976-f5-concept-store

Pia (t.v.) og Celine på lanseringen av Envelope1976 på F5 i Oslo.

Celine og partneren Pia Nordskaug, som også driver det bærekraftige klesagenturet Eco.logic,  ønsker ikke å sitte på store lagre, som igjen havner på salg. Resultatet er at de mest populære plaggene er utsolgt etter kun én uke i butikk!

ESP Oslo

Elisabeth Stray Pedersen skaper utsøkte ullplagg med gjennomtenkt produksjon på sin egen fabrikk på Økern i Oslo. Mer lokalt blir det ikke!

elisabeth-stray-pedersen-esp-baerekraftig-mote-ull

ESP 2018/19. Foto: Simon Skreddernes

Allerede i 2015, året etter at hun gikk ut fra Kunsthøgskolen og startet sitt eget merke, overtok Elisabeth designledelsen av det tradisjonsrike ullvarefirmaet Lillunn. Sammen er de to merkenavnene bærekraftig dynamitt – den ultimate kombinasjonen av tradisjoner og nyskapning:

Vi jobber målrettet med å reflektere samtiden. Håndverk, lokalitet, kvalitet og design er viktige stikkord.

esp-elisabeth-stray-pedersen-norsk-design-ull

Elisabeth Stray Pedersen (foto fra Instagram) og «royal beigeness» fra vinterens kolleksjon. Foto: Simon Skreddernes

I fremtiden ser Elisabeth for seg mer skreddersydde løsninger, flere gjør-det-selv-løsninger og lite energikrevende produksjon. – Plagg som er enkle å lage, og som like lett kan brytes ned.

Søster Studio

Bærekraft, innovasjon og autensitet er moderne luksus, mener duoen bak Søster Studio. Samboerparet Pernille Nadine og Paavo viste plaggene sine på catwalken for første gang under BBRA (Bik Bok Runway Award) i sommer.

soster-studio-oslo-runway-norsk-mote-green-house

Søster Studio lager kunstskinn av epleskall!

Søster Studio bruker verken skinn, pels eller fjær i kolleksjonene sine, og så lite plast som mulig i emballasjen. De eksperimenterer også med nyskapende materialer som eplelær:

Hovedfokuset ligger på kvalitet og estetikk, men vi vurderer også hva som gjør minst mulig skade på dyr, mennesker og miljøet.

nettsiden sin deler de informasjon om produsentene og leverandørene til hvert enkelt plagg. Søster Studio håndlages i London og selges hos F5 i Oslo.

soster-studio-maria-huseby-denim-kjeledress-green-house

Sterke plagg med fine detaljer fra Søster Studio. Foto: Getty Images / OSLO RUNWAY