rikke-skytte-frederikke-lyshoj-pej-green-house

Den profilerte trendforecasteren Rikke Skytte fotografert av Frederikke Lyshøj

Jeg har tatt en prat med den profilerte trendforskeren Rikke Skytte om bærekraft og hennes viktigste visjoner for 2019 og beyond.

Vi møttes i forbindelse med foredraget hun nylig holdt for den norske interiørbransjen på vegne av PEJ-gruppen. Rikke har en medrivende energi og tidsånden hun presenterer føles alltid spot on. Og – som har blitt gjengs på liknende foredrag – står inspirasjon fra naturen og dragning mot en grønnere livsstil sentralt.

Jeg var så heldig å som eneste journalist rekke et kort intervju med Rikke rett før hun måtte løpe til flytoget. Naturlig nok snakket vi mye om bærekraftig design, men også om Nordlys, tillit og hva slags opplevelser vi mennesker søker. Hva som driver oss og hva vi savner. Enjoy!

francisco-gomez-paz-eutopia-chair-laser-one-piece-pej-trends-rikke-skytte

Stolen Eutopia av den argentinske designeren Francisco Gomez Paz er bygget i ett stykke og veier kun 1800 gram.

Du er så flink til å hele veien integrere bærekraft i estetikk. Hvorfor er den kombinasjonen viktig?

Estetikk i 2019 er en bærende del av at vi skal tiltrekkes av et produkt. I tillegg ønsker vi også at det har en funksjon i form av noe bærekraftig. At det har en ekstra del. Det passer sammen med tidsånden fordi vi er mer og mer følelsesbaserte i hvilke produkter vi velger.

Det skyldes at vi har litt dårlig samvittighet som forbrukere. Vi vet at vi er nødt til å gjøre noe, men det er vanskelig for oss å gjøre noe og bli tiltrukket av det hvis det ikke har en hjelpende funksjon i hverdagen eller oppfyller våre estetiske krav.

Det har alltid vært en del av designhistorien, at produkter skal ha en estetisk tiltrekning på oss før vi vil kjøpe oss inn i dem. Mulighetene er der mer enn noensinne: Det starter i 2019 hvor vi ser mainstreamproduktene komme ut og spør hva de er laget av.

Vi er litt lei av begrepet bærekraft, fordi merker både har brukt det mye som branding og løyet om hva som ligger bak. Tilliten vår må bygges opp igjen.

rikke-skytte-pej-gruppen-tendenser-trendforskning-one-day-paper-waste-jens-praet

One Day Paper Waste av den nederlandske kunstindustridesigneren Jens Praet er laget av papiravfall fra kontorlandskaper.

Ser du noen endringer i hvordan vi kommuniserer bærekraft i 2019?

Bærekraft blir mainstream – det stopper ikke– som en reaksjon på mange års forbruksfest og materialisme. Begrepet innebærer mange ting, så vi blir kanskje mer presise på nøyaktig hva det innebærer. Ærligheten blir også større, og dét er noe produsentene må lære.

I 2019 er det bedre å være ærlig og si at ”vi er 20% bærekraftige og 80% svin”, for det kan vi forholde oss til.

Det er en transparent tendens. Pluss at det er OK å si at man ikke kan være bærekraftig hele veien gjennom. Jeg tror også vi blir flinkere til å lære underbegreper. Slik at man sier at en forretning arbeider med gjenbruk eller sirkulær økonomi. Produsentene lærer å kommunisere mer korrekt.

pexels-dominika-gregusová-green-house

Foto: Dominika Gregusová / Pexels

Hvilke designere eller merkevarer vil få mer oppmerksomhet fremover?

Det er riktig mange nye navn på vei. Et spennende firma er EGE Tepper. De har operert bærekraftig i over 30 år, og det er først nå folk er interessert i dem. De bruker blant annet rester av fiskegarn i teppene sine.

Milleken er også riktig spennende. De små skal nok få plass, men det er de store som skal bane veien i år.

De store firmaene som har jobbet med bærekraft i mange år får plutselig plass til å vise hva de gjør.

Og så vil vi faktisk se de store firmaene slåss litt med å få det inn. De som ikke er dyktige til å komme ”tilbake til fremtiden”…

ege-tepper-carpets-sustainable-baerekraftig-rikke-skytte-pej

EGE tepper har jobbet med bærekraft i 30 år. Foto: Egecarpets.com

Bærekraft trenger heldigvis ikke å være basic og monotont! Hvordan kan fargebruk også være bærekraftig?

Bærekraften kan komme med i fargene også, i takt med mer fokus på natural dyes. Men farger kan også komme fra andre ting – maling kan jo også være naturlig.

Jeg tror vi begynner å bevege oss vekk fra fornemmelsen av noe syntetisk.

piet-hein-eek-enormous-beam-vase-pej-rikke-skytte

Enormous Beam Vase av Piet Hein Eek.

Du snakker mye om hvordan de riktige tingene kan gi oss lindring og trøst. Farger gir også noe emosjonelt – naturens farger kan jo være kjempesterke?

Ja. Det er nemlig det vi skal gjøre; arbeide på følelsene innenfor fargene. Med det mener jeg ikke at vi skal følge feng shui, men vi begynner å komme inn i noen større følelsesbegreper som kan hjelpe mennesker og samtidig være bærekraftige. Så derfor skal, vil jeg si, fargene med.

Vi begynner å åpne mer opp for farger uavhengig av den typen begreper. Det er litt som at wellness ikke må være knyttet til krystaller.

Fenomenet wellness skal åpnes opp igjen!

rikke-skytte-elijah-hiett-unsplash

Foto: Elijah Hiett / Unsplash

Naturens nyanser som jordfarger og blåtoner kommer inn og varer lengre. Det startet allerede i 2017 og 2018. Jordelementer som de rødbrune og sjokoladebrune nyansene blir faktisk klassikere, noe som holder lenge. Så kan man tilføre dem en sterk gul eller eplegrønn…

Vi vil også se forståelsen av farger i lyset og lysrefleksjoner bli brukt på en helt annen måte enn tidligere. Mange av produktene vi kommer til å kjøpe, blir ikke farget i produksjonen: Fargene er i materialene. Så ønsker man å skape en følelsesmessig connection – en stemme – med lysrefleksjonene. Akkurat som med Nordlyset. Det er på den måten det blir levende.

jens-praet-dressed-ware-series-pej-rikke-skytte

Jens Praet skaper unike gjenstander i Toscana. Runde, organiske former går også igjen i 2019/2020, i følge Rikke.

rikke-skytte-trendforsker-pej-anja-stang-green-house

En lynrask fotosession i oppgangen hos Gambit Hill & Knowlton. Foto: Charlotte Gundhus