INNEHOLDER SPONSEDE PRODUKTER

oslo-unbranded-sustainable-personalisering-green-house

Happy ambassadør på prelanseringen av Oslo Unbranded. Foto: Maria Huseby

Dere som følger meg på Instagram har kanskje fått med dere det spennende, nye skjortemerket Oslo Unbranded?

Duoen bak merket, Ingrid Emma Klæboe Jacobsen og Mari Nickoline Floden, startet Oslo Unbranded for å bidra til å endre moteindustrien. En viktig og ambisiøs målsetning i seg selv, og jentene går grundig til verks!

Ett av stikkordene er åpenhet. Jentene har besøkt fabrikken som produserer skjortene deres og forsket seg frem til de mest bærekraftige materialene.

oslo-unbranded-grundere-lansering-green-house

Happy gründere: Ingrid Emma og Mari på prelanseringen.

For noen måneder siden, inviterte de meg til å være en såkalt field tester aka frivillig prøvekanin aka ambassadør for merket. Selvsagt sa jeg ja! Jeg syntes konseptet virket så gjennomført, og det er fortsatt mitt inntrykk: Omtanke, grundighet og sporbarhet i alle ledd. Så har de også mottatt ett års støtte fra Norges Forskningsråd.

Jeg valgte modellen Concept Shirt, som også fungerer som kjole. Spesielt på en av årets varmeste dager, da prelanseringsfesten fant sted. Min er i silkemyk bambusviskose, men blir i første omgang produsert i økologisk bomull.

Jeg digger de litt kimonoaktige, vide ermene, som også kan kneppes smalere takket være et ekstra knappesett, og den løse passformen.

anja-stang-oslo-unbranded-green-house

Gjør skjorten til din egen!

Etter å ha testet det hvite lerretet en helt umerket skjorte er i en periode, ble jeg invitert til å sette mitt personlige avtrykk på den i form av broderier. Jeg endte raskt på havet som tema. Jeg elsker havet. At jeg både kan se det fra huset vårt og jevnlig krysse det på vei inn til Oslo, er mye av grunnen til at jeg har valgt å bo på Nesodden.

Havet har også blitt et symbol for oss alle på at vi må beskytte naturen mot forsøpling. Havet er verdens mest dominerende element, men samtidig det mest sårbare.

broderier-maneter-oslo-unbranded-green-house

Jeg landet på sjøstjerner, et skjell og en sjøhest på ermet, maneter på brystet og en stor bølge på ryggen. Den siste glemte jeg dessverre å ta bilde av i farten, men skal sørge for å forevige den snart. Eller, den er allerede «foreviget» på et vis! For denne skjorten skiller jeg meg ikke av med, kan du tro.

Og det er hele grunntanken bak jentenes investering i en broderimaskin: At ved å hjelpe oss å gjøre plaggene så personlige som mulig, blir de en del av oss og får et lengre liv.

oslo-unbranded-personalisering-havet-green-house

oslo-unbranded-anja-stang-personalisering-green-house

Crowdfunding er den nye investoren

Med tiden kan eieren bygge på med flere broderier, omtrent som tatoveringer, i svart, hvitt eller en valgfri farge. Selv er jeg kanskje aller mest fornøyd med manetene, som er vakre og skumle på én gang.

Prosjektet lanseres offisielt i august; da blir skjortene tilgjengelige i merkets nettbutikk. Men den gode nyheten er at du kan være blant de første til å bestille en skjorte, og dermed støtte produksjonen.

Her er linken til Oslo Unbrandeds crowdfundingkampanje på Startskudd.no. Der kan du også se den superkule lanseringsfilmen!

anja-stang-green-house-oslo-unbranded-baerekraftig-mote

Vi jobber etisk og miljøvennlig med åpenhet langs hele verdikjeden, men bærekraft handler om mer enn bare produksjon, sier jentene bak Oslo Unbranded. – Det handler også om en annen viktig faktor: hvordan klær selges og kommuniseres til deg som forbruker:

Derfor er vi opptatt av mennesker og ærlighet. Vi heier på varighet og individualitet. Vi heier på deg fordi akkurat din personlighet er interessant og verdifull.»

Så fint og sant og godt kan det sies. Dere kan lese mer om Oslo Unbranded og filosofien bak merket her.

Selv gleder jeg meg til å la min helt unike «havskjorte» bli en del av meg i løpet av sommeren. Vi har hatt det ganske fint så langt, den og jeg. Alle bildene av meg er tatt av Green House’ bidragsyter, Maria Huseby.

green-house-by-anja-stang-oslo-unbranded