Ganske nøyaktig for to år siden, kort tid etter lanseringen av Green House, spurte Min Mote om jeg ville skrive en kronikk om Black Friday. Fenomenet var relativt nytt i Norge, og folk gikk helt av hengslene.

Personlig kunne jeg styre min begeistring for den kommersielle merkedagen. Tilstandene ga meg flashbacks til den ubehagelige shoppingscenen i «The True Cost» på Netflix.

Filmen setter våre vestlige shoppingvaner i perspektiv, og jeg anbefaler deg å se hele! Dette korte utdraget handler om nettopp Black Friday og gir en ganske ekkel smak i munnen:

Shoppinggale nordmenn puster amerikanerne i nakken, og jeg holder meg på trygg avstand til bonanzaen. Så også førstkommende fredag; på mange måter årets mørkeste dag. Stadig flere kjeder kjører «black week» hele uken. Rett over helgen kommer «Cyber Monday» som kjemper om oppmerksomheten og grunkene. Ikke rart mastercardene svetter.

Siden kronikken stod på trykk har det poppet opp stadig flere alternativer til vår BF i svarte fåreklær. I fjor skrev jeg om så mange av dem jeg klarte.

Fra «Green Weekend» og «Brukt Fredag» til Small Business Saturday. Er det én dag rundt denne tiden jeg virkelig støtter, er det sistnevnte. For småskalaproduksjon og lokale aktører er stort sett både mer miljøvennlige og etiske enn gigantene.

jf-curated-ingrid-petterson-just-fashion-green-house

Den bærekraftige konseptbutikken JF Curated holder stengt på Black Friday, men dra gjerne innom på Small Business Saturday!

Her kan du lese kronikken min, som også lå på forsiden til VG, i sin helhet:

Jakten på tinglykken

Jeg har ingenting i mot verken Halloween eller Valentine’s Day – tvert imot! Men grensen for hvilke amerikanske tradisjoner jeg ønsker velkommen går ved Black Friday.

Faktisk er jeg overrasket over hvor sømløst ”merkedagen” ble implementert her hjemme, og hvordan ”alle”norske butikker og merkevarer hodeløst har hoppet på. Da jeg nevnte for en designervenninne at hun burde stå over, lo hun bare og sa at man har ikke noe valg når man driver butikk. Hvordan ble det slik?

I amerikansk historie skriver tradisjonen seg helt tilbake til 1800-tallet, og den faller alltid på dagen etter Thanksgiving. Som for øvrig er en tradisjon jeg ønsker velkommen med åpne armer: Det er jo en fantastisk idé å feire alt vi er takknemlige for! Og desto mer selvmotsigende å løpe rett ut og kjøpe masse nytt, billig stæsj dagen derpå.

fancycrave-black-friday-open-24-hours-green-house

World wide web, baby! Foto: Fancycrave / Unsplash

”Ikke kjøp denne jakken”

En litt heftig shoppingdag er en dråpe i havet i tiden vi lever i, tenker du kanskje? I den viktige filmen «The True Cost», forteller sjefen for varemagasinet Macy’s at de omsetter like mye den ene dagen som hele resten av året. Og her hjemme regner Elkjøp med å omsette for over en milliard kroner i morgen fredag. Konkurrenten Lefdal kjører for sikkerhets skyld Black Friday hele uken.

Det er noe med de ville tilstandene og det absurde i at alle ”må” shoppe til kortene nesten smelter en tilfeldig utvalgt dag i året, uavhengig av hva vi faktisk trenger. Fordi vi kan. Og fordi vi «sparer» så mye – ved å dra kortet.

Noe av det amerikanere og nordmenn har felles, er at vi elsker kupp. For hvem vil vel betale mer enn de må? Reklamen forteller oss hele tiden at det er smart å betale mindre, og tilsvarende dumt å betale for mye. Men det er vel ikke så smart å betale for ting du ikke trenger? Verken for saldoen eller planeten.

dont-buy-this-jacket-patagonia-reklame-black-friday

Reklamehistorie med god karma 🙌🏼

Omtrent sånn vinklet det bærekraftige sportsmerket Patagonia annonsekampanjen sin på Black Friday i 2011. ”Don’t buy this jacket” var overskriften til bildet av en fleecejakke. Underteksten var ”Don’t buy what you don’t need. Think twice before you buy anything.” Ironisk nok ble det både en salgssuksess og et stykke reklamehistorie. Fordi transparens og ærlighet også selger – ikke bare sex og varme hvetebrød.

En svart dag

Rundt millenniumsskiftet var Sex & Singelliv den kuleste serien, og alle ville være Carrie. Selv studerte jeg motejournalistikk i London og satt der med MacBooken i fanget og talte Manolo Blahnik-par som hopet seg opp i walk-in-garderoben hennes. Det var nærmest kult å definere seg som ”shopaholic”; her hjemme hadde vi til og med en realityserie ved samme navn.

sex-og-singelliv-carrie-manolo-blahnik-shopoholics-green-house

Carrie & co 🛍 Bildet fra Getty illustrerte kronikken min på Min Mote, så jeg tar meg friheten å låne det 🙏🏼

Nå er det – heldigvis– andre tider. Joda, vi shopper fortsatt – nordmenn som amerikanere. Men i dag er idealet å ha kontroll over forbruket vårt, og mister vi den føles det litt som et nederlag. Det vil Black Friday gjerne forandre på.

Husker du da salget på Steen&Strøm skrøt av «elleville priser»? De færreste butikker og merkevarer med respekt for seg selv bruker den typen begreper i dag. Tidsånden har endret seg. Men så kommer Black Friday inn som et gufs fra fortiden, og som våre amerikanske venner går vi bananas.

På fredag oppfordrer jeg deg til å tenke litt ekstra over hva du virkelig trenger, hvis du trenger noe, og å holde hodet kaldt i flommen av ”syyyke” tilbud med krigstyper. Og hvis du bare må kjøpe noe, noe helt unikt med god samvittighet, arrangerer gjenbruksappen Tise og DesignLopper ”Green Friday». Kanskje sees vi der?

***

PS: Siden denne saken er to år gammel, er eventet jeg nevner på slutten for lengst over. I år er det lengre mellom alternativene: IKEA arrangerer «Den store strammedagen», som handler om å fikse møbler du allerede eier, og EGER støtter Maritakafeen med sin «Give Back Friday». Noen flere jeg burde vite om?