greater-than-a-ss18-barekraftig-mote-green-house

Min favorittgenser fra vårkolleksjonen: Navnet mitt begynner jo tross alt også på A ?

Endelig noe for gutta i denne garderoben: Både i form av et nytt klesmerke og en usedvanlig god rollemodell. Skjønt ikke heeelt å forakte for jentene, heller…

På mandag så Aksel Lund Svindals bærekraftige klesmerke Greater Than A dagens lys. Først med en pre-launch på JUICE på Høyer EGER, en av 32 butikker som nettopp har mottatt kolleksjonen. Deretter med en catwalkvisning av høstkolleksjonen for begge kjønn på et sprekkeferdig DogA, for anledningen pyntet med jordhauger.

Dette er ikke nok et «kjendisklesmerke». Poenget er ikke å pushe masse varer for å booste merkevaren Aksel, men snarere å bruke merkevaren Aksel til å gjøre ting på en ny og bedre måte.

framtanker-greater-than-a-aksel-lund-svindal

På Framtanker i november fikk jeg en sniktitt på Greater Than A. Les hele intervjuet før du svarer!

Og størst av dem alle er naturen

På merkets hjemmeside kan du lese mer om bærekrafttankegangen, som blant annet oppsummeres i en firepunkts designfilosofi – inspirert av supermerket Patagonia:

  1. MAKE IT LAST
  2. MAKE IT WORK
  3. MAKE IT APPEALING
  4. MAKE IT CIRCULAR

Favorittsitatet mitt, sentralt for populariteten til bærekraftig mote, er hentet fra punkt tre:

«When the cool people start to advocate sustainability, we actually stand a chance to change the world. And there is no reason you shouldn’t look great doing it.»

aksel-lund-svindal-greater-than-a-sustainable-green-house

Aksel Lund Svindal i eget, bærekraftig design. Foto: Greater Than A

Det viktigste for Aksel Lund Svindal var at merkevaren kunne stå på egne ben, og at konseptet var større enn ham selv. Derav navnet, som bare rommer forbokstaven hans. (Og min – noe som gir meg veldig lyst på den gule collegegenseren i økologisk bomull, hehe.)

Teamet bak Greater Than A består blant annet av klesdesigner Jessy Heuvelink og produktdesigner og «lifecycler» Kjersti Kviseth, en av ildsjelene bak bærekraftseminaret Framtanker.

– Kjersti har vært helt key for oss, bekrefter Aksel når jeg møter ham mellom klesstativene på JUICE på lanseringskvelden.  – I miljøspørsmål er det lett å føle at det er umulig å gjøre noe, men med hennes driv blir det mulig å gjennomføre. Å bidra på en positiv måte, selv om vi er bittesmå.

aksel-lund-svindal-juice-eger-anja-stang-greater-than-a

Sånn går det når Cecilia Brækhus’ kompis tar bilde av deg på to sekunder for å være grei ?

 Undertøy med pant?

«Bittesmå» er vel en underdrivelse, med 35 butikker på lista hittil, og totalt over 70 som selger de økologiske boksershortsene pakket i resirkulert papp. I skrivende stund har merket kun vært live i to dager, men ydmykhet er alltid en dyd. For det er virkelig ingen tvil om at OL-utøveren har lært mye om bærekraft i prosessen:

– Noen ting er vi ekstremt gode på i Norge, for eksempel resirkulering av emballasje fra drikke. Altså, pantesystemet i Norge er helt sykt!, utbryter Aksel, og fortsetter:

Den beste emballasjen i verden er kanskje børstede aluminiumsbokser. 97% blir resirkulert takket være pantesystemet, og den aluminiumen har så høy kvalitet at den kan gå til takrenner og alt mulig!

– Derfor hadde vi en idé om å putte boksershortsene oppi norske aluminiumsbokser. Men da er problemet at de foreløpig bare kan resirkuleres i Norge, og vi skal jo eksportere, sier frontfiguren.

greater-than-a-aw18-collage-catwalk-sustainable-green-house

Noen av mine favoritter fra høstkolleksjonen som ble vist på DogA samme kveld. Foto: Hanne Erøy

Resirkulert sytråd og monomateriale-strategi

En liten men viktig detalj er sytråden, som nesten alltid er av nylon. Greater Than A er herved pionerer i bruken av resirkulert tråd! – Nå har vi en del sømmer som er sydd med den tråden. Vi klarte ikke alle siden den ikke var sterk nok, men har allerede klart å gjøre den sterkere, forteller Aksel.

– Verden er så enkel som at det må være økonomi i ting, ellers er det ingen som gjør det, fortsetter han. – Vi må selge klærne våre. Hvis vi går konk hjelper det ingenting, så vi må lage fine ting. Sånn er det med underleverandørene også: Hvis vi spør om de har et mer bærekraftig alternativ, jo lettere er det for dem å utvikle det, sier OL-håpet, som ønsker seg en grønn domino-effekt:

Hvis det var flere brands som gjorde ting på en mer bærekraftig måte, ville det vært lettere å få tak i de riktige materialene og få plaggene sydd med den tråden vi vil bruke.

greater-than-a-catwalk-doga-hanne-eroy-mio-media-green-house

Greater Than A AW18. Foto: Hanne Erøy

Kombinasjonen av design og kvalitet skal sikre at klærne lever lenge. Og når de til slutt blir utslitt, skal de kunne brytes ned eller resirkuleres.

Dette skal merket oppnå via en såkalt monomateriale-strategi, der ingen plagg blander naturmaterialer og syntetiske stoffer. Et plagg i 100% økologisk bomull, ull eller Tencel er nemlig 100% biologisk nedbrytbart. Food for thought?

Avhengighetsskapende resirkulering

Som eksempel nevner Aksel at vi har resirkulering de aller fleste steder i Norge nå. Hvis vi nå skulle gå tilbake til den ene store sekken, ville det føles utrolig teit.

Jeg tror at folk i utgangspunktet vil gjøre ting som er bedre for planeten vår; det er litt avhengighetsskapende når du gjør det. Men alternativene må være der.

aksel-lund-svindal-greater-than-a-mote-wardrobe-green-house

The Great A i T-skjorte i ren merinoull og caps, begge deler i butikk nå.

– Det må være så lavterskel at du gjør det til en vane. Først var jeg litt bekymret og tenkte at jeg ikke kan være en frontfigur for bærekraft, jeg som flyr jorden rundt for å stå på ski. Men jeg tror ikke folk forventer at man skal legge om livsstilen. Det folk forventer, er at vi gjør bedre valg der vi kan, sier Svindal:

Ingen forventer at du skal flytte ut i Nordmarka og dyrke all maten du spiser, men summen av at alle gjør lite grann betyr mer enn at noen få gjør veldig mye.

greater-than-a-aksel-lund-svindal-doga-catwalk-green-house

Flere favoritter fra merkets andre kolleksjon som kommer i høst. Foto: Hanne Erøy

En god, grønn sirkel

Skistjernen forteller at det prosjektet har lært ham om bærekraft, har gjort ham mer miljøbevisst generelt. – Når folk begynner å resirkulere, kjøre elbil, tror jeg de blir mer bevisste på andre ting også. Jeg merker selv at jeg har endret vanene mine.

Nå er OL i Korea neste stopp for Aksel Lund Svindal, hvor en hel nasjon vil heie på ham. Selv heier jeg like mye på dette særs gjennomførte prosjektet, og håper flere store aktører i klesbransjen tar utfordringen om å steppe opp.

Naturen er tross alt større enn både Aksel og oss.

greater-than-a-aksel-lund-svindal-green-house-hanne-eroy

Fornøyd frontfigur og designer Jessy Heuvelink (t.v.) etter visningen på DogA. Foto: Hanne Erøy