repairable-reparere-klaer-reuse-green-house.jpg

Hvor mange av oss kan med hånden på hjertet si at vi reparerer klær og sko når vi oppdager en løs søm eller hæl? Og hvor mange av oss tar turen til skredder og skomaker istedenfor å dra på handletur? Tja… Jeg tror vi alle kjenner på at det er lettere å kjøpe inn flere ting enn å reparere det vi har. Men dette skal vi i Repairable gjøre noe med. 

Ødelagt barnehagetøy var hverdagskost

Jeg startet Repairable for å gjøre det lettere enn noensinne å få reparert klær og sko. Ideen fikk jeg når de minste barna mine gikk i barnehagen. Hull i ullundertøy og løse sømmer på kjeledresser var hverdagskost.

Hva gjør du med klær som er ødelagt? Ikke alle kan reparere selv, eller har lyst til å bruke tiden sin på å lappe familiens hullete olabukser.

Å finne frem i jungelen av bortgjemte skreddere og skomakere er heller ikke enkelt.

ingvill-kerob-repairable-foto-mads-hauge

Ingvill Kerob startet Repairable for å hjelpe folk med å bruke plaggene lengre. Foto: Mads Hauge

Samtidig føler sikkert mange som meg, at det gir en flau smak i munnen å kaste et plagg og kjøpe nytt bare fordi en knapp har falt av, en søm har løsnet eller glidelåsen er ødelagt. Ja, så blir det liggende da, i haugen med andre klær som burde vært reparert.

Like enkelt som å kjøpe nytt

 Jeg tenkte: hva hvis vi klarer å gjøre reparasjon til et naturlig førstevalg? Hva hvis vi kunne spare folk for tid, penger og planlegging? Og spare folk for dårlig samvittighet fra ødelagte klær som blir liggende innerst i skapet?

Jeg testet ideen med et prøveprosjekt i barnehager. Klær og sko ble hentet og levert i barnehagene og reparert av oss. Responsen var god og vi videreutviklet konseptet.

sybord-repairable-foto-mads-hauge

Foto: Mads Hauge

Nå skal Repairable gjøre det lettere for alle, ikke bare småbarnsfamilier, å reparere mer. Min visjon er å gjøre veien fra ødelagt til reparert plagg kortest og lettest mulig. Det skal være like lett å reparere som å kjøpe nytt!

Reparasjon på døra

Vi vil gjøre reparasjon tilgjengelig, og da må Repairable være der folk er. Du kan allerede få hentet og levert klær og sko til reparasjon på døra når du handler mat fra Handleriet.no. Eller du kan levere inn i utvalgte butikker og renserier, på flere store arbeidsplasser og co-working spaces, eller sende til oss med posten. Vi jobber med å utvide leveringsalternativene, og det kommer flere spennende samarbeid fremover!

Å jobbe sammen med Handleriet.no gir veldig mening for oss. Det gjør reparasjon like enkelt og tilgjengelig som å handle mat.

Ikke minst sparer vi miljøet for enda en bil på veiene. Når Handleriet uansett er ute og kjører for å levere varer hjem til folk, kan vi henge oss på deres logistikk. Det er smart for oss, for deg og for planeten vår.

repairable-reparasjon-green-houserepairable-reparasjon-green-house

Enkel bestilling i en digital hverdag

Jeg vil at reparasjon skal være en selvfølgelig del av nåtiden. Det må være tilgjengelig og enkelt å reparere. Derfor jobber vi nå med å utvikle en digital plattform for bestilling for å gjøre det lett og oversiktlig å bestille reparasjon på nett.

Jeg tror også på å tilby faste, forhåndsbestemte priser, slik at du vet akkurat hva du skal betale. Du skal ikke behøve å gjette deg til hva det vil koste å reparere et hull, legge opp en bukse eller skifte glidelås.

For meg er det viktig å vise verdien i det å ta vare på det vi har. Når du reparerer et plagg i stedet for å kjøpe nytt, sparer du i snitt 1300 liter vann, 1 kg kjemikalier og 9 kg CO2!

Det er vanskelig å ta inn over seg slike tall, og bærekraft handler også om mer enn miljø. Det handler om menneskene som syr klærne våre og en lønn det går an å leve av.

symaskin-repairable-reparasjon-klaer-wardrobe-green-house

Foto: Mads Hauge

Hver reparasjon er med på å dempe den eskalerende forbrukskarusellen og redusere tekstilavfall. Det er kjempebra! I tillegg er hver reparasjon med på å støtte lokale arbeidsplasser og puste nytt liv i en næring som stadig blir utkonkurrert av dødsbillig mote.

Mitt mål er å gjøre reparasjon til en selvfølgelig del av hverdagen: Like enkelt som å kjøpe nytt og like naturlig som å kildesortere plast og matavfall i blå og grønn pose. Det trenger ikke være så vanskelig.