karoline-hestnes-fashion-revolution-sobo-community-green-house

Karoline Hestnes driver Fash Rev Norway. Foto: Emma Sukalic

Denne uken markeres Fashion Revolution Week over hele verden. Den internasjonale bevegelsen jobber for en rettferdig og ren mote- og tekstilindustri.

I dag er det seks år siden den katastrofale ulykken i tekstilfabrikkene Rana Plaza i Dhaka, Bangladesh, der 1138 arbeidere døde og mer enn 2500 ble skadet. Hovedvekten i begge gruppene var kvinnelige syersker.

Med Rana Plaza var det ikke bare fabrikkveggene som slo sprekker: Hele tekstilindustrien mistet en slags fiktiv uskyld.

rana-plaza-accident-2013-fashion-revolution-week-green-house

Rana Plaza 24. april 2013. Foto: rijans /Flickr 

Det ble så altfor tydelig hvilke skjeletter som skjulte seg i garderobeskapene våre og hvem som betaler prisen for våre billige plagg. Samtidig førte den drastiske bevissgjøringen til en viktig endring: 200 fagforeninger og varemerker signerte den første omfattende avtalen for å øke sikkerheten i tekstilbransjen i Bangladesh.

Siden har hele 130 000(!) sikkerhetsbrudd blitt avdekket, 1068 fabrikker har utført de fleste påleggene og over to millioner arbeidere har fått langt tryggere arbeidsplasser, i følge tall fra Framtiden i Våre Hender.

fashion-revolution-week-who-made-my-clothes

Foto: Fashion Revolution

#whomademyclothes?

Noe annet som skjedde i kjølvannet av ulykken, var at de fleste store klesgigantene åpnet leverandørlistene sine etter press fra blant andre FIVH.

I dag (muligens ikke helt tilfeldig) annonserte H&M som første globale moteselskap at vi i nettbutikken deres nå kan finne informasjon om hvilken fabrikk hvert enkelt plagg er laget på, hvor mange som jobber der og hvor bærekraftige de enkelte materialene er.

Likevel er det fortsatt mange store utfordringer som gjenstår, som levelønn for alle tekstilarbeidere. For det skulle da bare mangle?

hm-aapenhet-leverandorer-baerekraft-fashion-revolution

Her kan du lese mer om H&Ms nye åpenhetsstrategi.

Hva kan vi gjøre?

Hver gang vi kjøper noe, gir vi en stemme til hva slags klesmerker og butikker vi vil ha. La oss bruke den godt! (Og selvsagt kjøpe minst mulig.) Her er noen eksempler på grep du og jeg, vi alle, kan ta – og ikke bare denne uken:

  1. Kjøp brukt! Ved å kjøpe secondhand og vintage bidrar du ikke til miljøskadelig produksjon av nye plagg og dermed heller ikke avfall. Her er tre av våre favoritt-bruktbutikker i Oslo!
  2. Kjøp håndlaget. Slik støtter du godt håndverk og små aktører med ditto verdikjede.  
  3. Kjøp norsk. Norsk design er i stor grad håndlaget, småskala og mer bærekraftig. Ofte er den produsert i Europa. Her er tre gode og mer bærekraftige norske klesmerker.
  4. Kjøp etisk og småskala, uansett budsjett. Fra de deilige, rimelige og etiske baseplaggene til norske Fair & Square til bærekraftig luksus hos JF Curated.
  5. Kjøpe mindre og bedre! Tenk #30wears og fokusér på kvalitet og plagg du tror vil få et langt og aktivt liv i i garderoben din.  
  6. Spør favorittmerkene dine #whomademyclothes? 
  7. Spre ordet! På instagram, på Facebook, til venner. På den norske hjemmesiden til Fashion Revolution kan du finne grafikk til alle kanaler, utkast til brev du kan sende til kleskjedene og andre forslag til bidrag du kan gjøre – både denne uken og så ofte du vil.

 

vivienne-westwood-fashion-revolution

Foto: Fashion Revolution