hm-consciuous-exclusive-press-launch

Kolleksjonen ble standsmessig feiret med treretters lunsj i den svenske ambassaden. Foto: Hanne Erøy / MIO MEDIA

I dag møttes norsk motepresse og influencere i den svenske ambassaden til lanseringen av årets H&M Conscious Exclusive-kolleksjon. Det majestetiske lokalet skapte en standsmessig ramme for plaggene, som er en moderne, miljøbevisst Askepott verdig.

Lette stoffer som økologisk silke og TENCEL i farger som syrin, pudderrosa og midnattsblått, og med print av peoner og mimosa, bringer duften av vår, men kan like gjerne brukes hele året. Eller hva med hele livet?

conscious-exclusive-rack-svenska-ambassaden

Bærekraftig innovasjon anno 2017: Sukkertøyfarger, print og tyll 🌸

Kolleksjonen er tidløs, sofistikert og oser av kvalitet. Et ”in yer face” til de som fortsatt kjøper myten om at bærekraft er lik huleboere med dreads.

Mine personlige favoritter er den lange, midnattsblå kjolen i økologisk silke med peonprint, satengsandalene med «gullhæl» og rysjetoppen med mimosaprint og rå kanter. Sistnevnte lånte jeg til åpningen av restauranten Ling Ling forrige fredag, og brukte i dette innlegget dagen derpå.

Someone’s trash

Med tanke på miljøet, er «heltinnene» utvilsomt kjolene og bærenettene skapt av resirkulert havavfall. Jepp, du hørte riktig: Avfall.

hm-conscious-exclusive-bionic-green-house

Ville du gjettet at denne kjolen er laget av havavfall?

Conscious Exclusive er en kolleksjon der H&M virkelig fokuserer på innovasjon og forsøker å flytte grensene for hva det er mulig å gjøre i mer bærekraftige materialer, uten å kompromisse på stil, forteller sjefdesigner Ann-Sofie Johansson på mail fra hovedkvarteret i Sverige. – For hver ny Conscious Exclusive-kolleksjon prøver vi å introdusere et nytt materiale eller nyskapning.

I år er nyheten resirkulert polyester laget av plastflasker, altså søppel, som har blitt samlet opp fra ulike strender og vassdrag. H&M samarbeider med firmaet Bionic, som har utviklet teknikken bak å spinne fine tråder fra plastflasker.

hm-conscious-exclusive-press-launch

Gjett tre ganger hvem som er den største bærekraftnerden her! Foto: Hanne Erøy / MIO MEDIA

Fra design til duft

Bærekraftig design starter jo nettopp med dét; design. Derfor snakket jeg denne gang med designsjefen fremfor bærekraftansvarlig. – Vi har et dedikert designteam på Conscious Exclusive som gjør research, inspireres, informeres og analyserer, for å så bygge en tydelig, innbydende og naturligvis moteriktig story som gjennomsyrer kolleksjonen, forteller Ann-Sofie Johansson.

Det er sjette gang H&M slipper sin årlige Conscious Exclusive-kolleksjon. Denne gang er også menn og barn tilgodesett, og kolleksjonen inneholder for første gang økologiske duftoljer som kan brukes alene eller sammen, av begge kjønn. Noe jeg personlig synes er ganske stas.

Økologisk parfyme er faktisk noe av det vanskeligste å få tak i! Tro meg – jeg har prøvd.

organic-duftoljer-hm-conscious-exclusive

Duftoljene har fiffig reisestørrelse og roll-on-påføring. Geisha-sandalene er heller ikke å forakte…

På spørsmålet mitt om hvor viktig designsjefen tror bærekraft vil være i fremtidens bekledning, er svaret entydig: – Bærekraft er avgjørende for at H&M skal kunne fortsette å være et fremgangsrikt firma. Det er den eneste veien fremover både for motebransjen og menneskeheten.

Er du enig? Den vakre kolleksjonen er tilgjengelig i 160 H&M-butikker over hele verden og på nett 20. april.

hm-conscious-exclusive-svenske-ambassaden

Jeg falt for den økologiske silkekjolen med peonprint og volanger.