Som en av de første til å signere Oslo manifesto, fikk jeg et eksemplar av boken til foredragsholder Alan Kittison. Gleder meg til å lese den!

Som en av de første til å signere Oslo-manifestet, fikk jeg et eksemplar av boken til foredragsholder Alan AtKisson. Gleder meg til å lese den!

I går morges gikk jeg i kirken, og ble nesten frelst. Av grønne inspiratorer fra hele verden.

Anledningen var seminaret Framtanker: Bærekraft på topptur, som i følge invitasjonen skulle holdes på DogA. For én gangs skyld var jeg 20 minutter for tidlig ute. Dere som kjenner meg, vet at det aldri skjer. I hvert fall ikke før vi flyttet til en halvøy. Men siden jeg nå er avhengig av fergetidene til Nesoddbåten, ville jeg sikre meg en god plass før Rick Ridgeway fra Patagonia skulle åpne moroa.

Noen minutter før ni var rommet fortsatt glissent, og de fleste var konservativt kledde folk over 50 som så rart på meg. Er dette virkelig bærekraftens fremtid?, tenkte jeg, litt tung om hjertet, før seminaret begynte og viste seg å handle om arkitektur. «Mitt» seminar var ved siden av, i Jakobskirken!

Banning i kjerka

Heldigvis er kirken rett ved siden av, og Rick Ridgeway hadde såvidt begynt å snakke da jeg kom halsende. Jeg klarte såvidt å finne en plass langt bak, og kunne jo ergret meg over å ha kastet bort 25(!) minutter. Likevel ble jeg fylt av en god følelse: Kirken (verdens kuleste seminarlokale, no?) var fullstappet av folk som jobber med bærekraft – en ganske annen og langt mer dynamisk gjeng.

Rick skuffet ikke. Jeg ble faktisk helt starstruck! I denne lille snutten får dere et inntrykk av hva visepresidenten for Environmental Affairs i Patagonia (og jeg) står for:

For å si det sånn: Folk hadde tårer i øynene etter foredraget hans også.

Patagonia har – ikke uten grunn– blitt kåret til «The coolest company on the planet» av Fortune magazine.

Merket har egne «repair vans» som hjelper folk å reparere ødelagte klær, og opererer med fire R’er: Repair, Resell, Recycle, Reduce. I forbindelse med Black Friday i 2011 kjørte de en annonsekampanje med tittelen «Don’t buy this jacket». Som egentlig handler om at man ikke skal kjøpe ting man ikke virkelig trenger. Og som skrev reklamehistorie.

De andre foredragsholderne var også mer eller mindre fantastiske. Noen av dem som gjorde sterkest inntrykk på meg, var forfatter og konsulent Alan AtKissons syngende(!) foredrag og Endre Hals fra EVI Ski, som lager bærekraftige og originale ski i en låve fra 1814.

Her kan du lese mer om eventet og folkene bak, og etter hvert se streaming av alle foredragene. Jeg gleder meg allerede til neste år.