cabin-trench-anja-stang

Moiré er mote-Norges nye yndlinger, men duoen bak er langt fra ferskinger. Charlotte Fische og Linn Sannes Brevik-Ribeiro har allerede drevet designbyrået Moiré Agency i fire år, med fokus på bærekraft.

Til sammen har jentene 22 års erfaring fra mote- og mediebransjen. De første årene valgte de å tilby skreddersydd strategi, merkevarebygging, produktdesign og styling til andre merkevarer. Alt med et fokus på etikk og økologi.

Charlotte og Linn har blant annet designet økologiske bomullsskjorter for det norske klesmerket AoE, økologiske uniformer for Støtvig Hotell og det bærekraftige barnemerket Bambú for Babyshop. Bambú bestod av restematerialer i økologisk bomull og bambus, og ble vevd på en sol- og vinddrevet mølle i India.

moire-anja-stang-cabin-trench

Etter fire år med produksjon og design for andre merkevarer, lengtet duten etter en kreativ ventil og mulighet til å bruke de beste fabrikkene og leverandørene de har opparbeidet seg.

– Ettersom vi har jobbet med bærekraft i flere år, ønsker vi å bruke erfaringen til å utvikle et mer miljøvennlig klesmerke over tid. Vår prioritering de første sesongene blir å jobbe mer made-to-order. Med et lite lager og forhåndssalg der ordrene blir lagt inn i forkant, skriver Charlotte Fische på sms fra påskefjellet. Og kanskje aller viktigst:

Med en forkjærlighet til selve faget ønsker vi å gi plaggene det lille ekstra, som gjør dem til følgesvenner livet ut.

cabin-trench-moire-green-houseanja-stang-moire-cabin-trenchcabin-trench-moire-stang

Cabin Trench ut av skyttergravene

Det var nettopp forhåndsbestilling jeg selv valgte, da jeg falt pladask for deres oversize, blomstrende Cabin Trench det sekundet jeg så den på catwalken under Oslo Runway. Jeg har fulgt arbeidet til Moiré Agency de siste årene, og hadde høye forventninger til deres første «egne» catwalkvisning. De ble mer enn innfridd.

 Den lille, kuraterte kolleksjonen er full av farger og sjel, samtidig som den er spekket med tidløs kvinnelighet og «quirk».

Jeg var ikke alene om å føle det slik: Responsen debutkolleksjonen har fått av kunder, butikker og presse har inspirert jentene til å fortsette i samme ånd. Charlotte forteller at de håper å bruke enda mer av erfaringene med bærekraftige løsninger for større kunder i sitt eget merke over tid.

anja-stang-cabin-trench-moireanja-stang-moire-agencymoire-agency-anja-stang

Motebransjen er i endring, med mange muligheter innenfor sosiale medier og bærekraft. Parallelt med at designbyrået fortsatt tilbyr mest mulig bærekraftige løsninger til kundene sine, jobber labelen Moiré aktivt med å finne sin stemme og businessmodell som bruker mer av disse elementene, forteller sjefdesigneren:

Vi lever jo i en tid der vi ikke trenger mer klær, men vi trenger kvalitet og tydelige stemmer som kan gi mer varig design som overlever generasjoner.

moire-cabin-trench-anja-stang

Selv er jeg fortsatt like nyforelsket i vårens fineste trenchcoat, som passer alle størrelser og aldre, og som det kun finnes 13 av i verden. Faktisk var jeg den aller første som fikk kloa i den! Og jeg er rimelig sikker på at jeg komme til å bruke den i minst 40 år.

Her kan du se hele vårkolleksjonen til Moiré, som blant annet henger i konseptbutikken F5 i Oslo. Bildene er tatt på babybesøk hos min venninne og tidligere Stella-kollega Silvany, som nettopp slapp sin egen blogg – The Beauty Edit! Holistisk skjønnhet er et av nøkkelordene, og jeg gleder meg til å følge henne fremover. Må si jeg synes hun har talent som bloggfotograf også? 👻

cabin-trench-moire