INNEHOLDER SPONSEDE PRODUKTER

lisa-corneliussion-emma-elwin-make-it-last

Lisa Corneliusson og Emma Elwin (t.h.) står bak Make It Last.

Nettmagasinet Make It Last har vært en av mine inspirasjonskilder siden lanseringen. Derfor var det stas at de var medarrangør av fredagens lunsj. 

Som nevnt i forrige innlegg, ble jeg invitert til Stockholm av Biolage i forbindelse med lanseringen av den naturlige hårserien RAW. Jeg deltok på en spesialkomponert, vegansk lunsj på Café Nizza. Maten bestod av de samme plantebaserte ingrediensene produktene inneholder, som bokhvete, quinoa, ingefær, koriander og kokosolje.

bokhvete-vaffel-biolage-raw-cafe-nizza

Vegansk bokhvetevaffel med rabarbra. Yum!

Til bords hadde jeg den svenske modellen og illustratøren Cajsa Wessberg. Jeg elsket stilen hennes og klipsøredobben fra Saint Laurent. Cajsa er en av frontfigurene for RAW-kampanjen som Make It Last har laget i samarbeid med Biolage.

Cajsa, som er veganer, forteller at produksjonen av én hamburger krever like mye vann som om vi skulle latt kranen renne i to måneder!

cajsa-wessberg-model-illustrator-vegan-biolage

Jeg elsket stilen til modellen, illustratøren og veganeren Cajsa Wessberg.

Biolage RAW-produktene inneholder mellom 70 og 100% naturlige og sporbare ingredienser, er nedbrytbare og fri for parabener, sulfater, silikon og kunstig farge. Beholderne er laget av resirkulert plast og likner på smoothieflasker: Flere ganger holdt jeg på å forsyne meg av dem siden de stod midt på bordet! Jeg fikk med et lite utvalg hjem som jeg ser frem til å teste.

biolage-raw-cafe-nizza-recycled

Sjampoene og balsamene kan lett forveksles med smoothieflasker.

Puppy love & babysteps

Etter lunsjen tok jeg en prat med Emma Elwin og Lisa Corneliusson, som startet Make It Last for to og et halvt år siden. Der skriver de om bærekraftig mote og skjønnhet. – Makeitlast.se er vår redaksjonelle plattform, vårt hjerte. Det er vår hovedkanal, men vi gjør også samarbeid med aktører som har samme mål som oss, forteller Lisa.

Hun forteller at de vil skape oppmerksomhet rundt mer bærekraftige initiativer. – Vi synes Biolage RAW er et perfekt eksempel: Et stort firma som L´Oreal som satser mye på å gjøre en stor endring. For dem handler det mye om innovasjon, og selv om det ikke er 100% bærekraftig er det et stort skritt for dem, sier Lisa:

Det synes vi er et viktig symbol – å ta disse skrittene. Alt må ikke være perfekt, men det er bedre å gjøre noe enn å stå stille.

kiwi-sorbet-cafe-nizza-biolage-raw

Kiwisorbeten med gojibær og sitronmelisse var høyst spiselig 😋

Emma hadde en ”oppvåkning” da hun fikk hund for seks år siden. Den elsket å slikket kremen av armen hennes, og hun tok seg i å tenke ”Nei, du må jo ikke spise det! Det er jo gift!” Neste tanke var ”vent litt – hva er det jeg egentlig smører på huden min?”

Siden har hun fått sønnen Dylan, flyttet ut av Stockholm og blitt enda mer bevisst på bruken av naturlige produkter. – Man tar vare på seg selv og naturen samtidig. Ingen vil kompromisse med håret sitt: Produktene skal være bedre for naturen, men også gjøre jobben, sier hun.

emma-elwin-baby-cafe-nizza

Styleby-moteredaktør Columbine Smille med Emmas sønn Dylan på fanget.

Motebransjens løpehjul

Det var morsomt å innse at vi har hatt en såpass lik utvikling, selv om vi lever i forskjellige land, og alle tre har lang fartstid i motebransjen. Mens Emma er stylist og har jobbet for Elin Kling og ELLE, har Lisa journalistbakgrunn fra Rodeo, DN og SVT. For Lisa, som er gravid med sitt første barn, handlet endringen mest om yrkesmessig relevans:

Jeg orket ikke å holde på å løpe i samme hjul hver sesong. Jeg begynte å stille spørsmål: ”Kan jeg jobbe med mote i hele mitt liv? Er det verdt det?”

– Jeg begynte å føle meg ganske rastløs og ferdig, og det var da Emma og jeg begynte å snakke om bærekraft. For meg var det kanskje ikke et kall; mer en intellektuell tanke om at jeg måtte finne en ny innfallsvinkel, husker Lisa.

Emma føler at motebransjen har blitt mer sirkus og mindre givende. – Det er så himla interessant hvordan en dør åpner en annen. Jeg har gått tilbake til å å ville se verdien i ting jeg allerede har, og ønsker å få en følelsesmessig verdi i nye ting jeg kjøper. Jeg vil ha dem med meg lenge.

lisa-corneliusson-emma-elwin-cafe-nizza

Lisa og Emma i baren på Café Nizza.

Selv kjenner jeg meg igjen i alt de sier, også det å ofte få forespørsler fra radio, TV eller aviser om sesongens trender: – Vi har ikke lengre samme ”koll” på vårens trender, for vi trenger ikke lengre å ha det. Det føles befriende!, ler Lisa. – Hele poenget er jo at det er tidløsheten som er interessant.

Jeg tror at for at folk skal orke å nærme seg bærekraftstematikken, må det være ganske høyt under taket. Det må ikke være pekefingre og for mye fokus på hva som er galt.

– I begynnelsen var vi redde for å ikke ha nok å skrive om, men merket fort at vi knapt hadde tid til å skrive om alt som skjedde innenfor bærekraftig mote og skjønnhet. Det er et veldig interessant tema å følge med på!, erklærer Emma. Og jeg kunne selvsagt ikke vært mer enig.

anja-stang-fitfocuse-cafe-nizza

Jeg reiste til Stockholm med Desirée Andersen fra bloggen Fitfocuse.