green-bonanza-mia-frogner-josefin-linder-kast-mindre-mat

Mia Frogner har lenge forkynnet mindre matavfall.

I løpet av de siste årene har det vi liker å putte i sekkebenevnelsen ”grønn mat” fått fotfeste både i samfunnet, i politikken, hos forbrukerne og i næringslivet. Vi kan spise økologisk hver dag året rundt om vi vil, vi kan spise vegetarisk eller vegansk mat året rundt om vi vil, og vi ser nye tiltak for grønnere matproduksjon og grønnere produktlinjer poppe opp i en rasende fart.

Det de siste årenes utvikling har ført til, er at det er lettere for oss å kjøpe det vi ønsker å spise. Ta det med hjem. Ha det i skuffer og skap. Spise det, dele det, nyte det. Men i andre enden av den prosessen skjer det fortsatt veldig mye som vi ikke snakker fullt så mye om, kanskje fordi det ikke er like spennende, lukrativt eller salgbart: Søpla vår.

Er vi bare late?

Hver nordmann kaster i gjennomsnitt 46 kilo mat i året. Førtiseks kilo brukbar mat går rett i søpla. Vi snakker mye om hvor mye, men kanskje ikke nok om hvorfor. Har vi ikke nok fantasi når det kommer til hva vi lager til middag? Klarer vi ikke holde orden på innkjøpene? Råtner maten i kjøleskapet? Handler vi for mye på tom mage? Er mengden endel varer kommer i fra butikken så lite hensiktsmessig at vi ikke klarer å bruke det opp? Er vi bare late?

green-bonanza-mia-frogner-josefin-linder-gronnsakssuppe

Hvorfor ikke lage suppe av grønnsakene du har i kjøleskapet? Foto: Josefin Linder.

For hver enkelt av oss er det lett å gjøre noe med det vi har i hjemmet vårt og oss selv. Så, jeg utfordrer deg: Bruk 2017 til å ta et ordentlig tak rundt hvor mye du kaster, og utfordre deg selv på hvorfor du kaster!

Her er mine tips til hvordan du kan redusere matavfallet ditt hjemme. Tre tips som går på hvordan vi tenker, og tre som går på praktiske tiltak.

Tre ”kast mindre mat”-mantraer:

  1. Jeg tåler å spise det samme til middag flere dager på rad, og derfor lager jeg dobbel størrelse suppe/gryte/lasagne/andre ting som er like godt eller bedre dagen derpå.
  2. Jeg kan helt fint spise det som er i kjøleskapet istedet for å handle noe annet, selvom jeg kanskje har lyst på noe som ikke finnes i kjøleskapet.
  3. Jeg stoler på sansene mine mer enn datostemplinga ”best før”, og kan gjerne bruke noe som ser fint ut, lukter friskt og smaker ferskt selvom det står gårsdagens dato på det.

Si disse på repeat, og jeg er helt sikker på at de fester seg innerst i hjernebarken din.

mia-frogner-green-bonanza-josefin-linder

Mia Frogner fotografert i forbindelse med boken hennes «Grønn Bonanza».

Og så, over til det praktiske på kjøkkenet og handleturen:

  1. Lag en plan, og bruk opp det du handler. Trenger du gulrot og må kjøpe en kilospakke, sørg for å planlegge måltider som bruker opp resten. Kok kraft på siste rest, og frys den ned.
  2. Lag et system i skap, kjøleskap og fryser, som gjør at du til enhver tid vet hva du har, og du slipper å kjøpe nytt. En bonus med et fint system er at det også inspirerer til kokkelering!
  3. Vær kreativ i hva som er en middag: Noe av det vi liker aller best av middagsmat, er faktisk det vi kaller snackplates: En saus eller dip, friske grønnsaker som må spises opp, og det som finnes av rester i kjøleskapet. Og kanskje ei lita toast på siden.

Tar du utfordringen?

potet-pizza-vegan-green-bonanza-josefin-linder

Vegansk pizza, som denne med potetbase, er en ypperlig måte å bruke opp rester på. Foto: Josefin Linder.

Om du vil ha mer inspirasjon, finner du følgende artikler på Green Bonanza:

***

Mia Frogner har drevet vegetarmatbloggen Green Bonanza i to og et halvt år og jobber som rådgiver i kommunikasjonsbyrået Trigger. I fjor høst ga hun ut sin første bok, «Grønn Bonanza», som jeg har skrevet om her.