Miljøsertifisert bilvask, sengetøy og rouge? Fremtiden er Svanemerket.

Den årlige Svanekonferansen, med temaet «Grønn handlekraft», begynte sterkt med en av kampanjefilmene Nature is Speaking, der skuespillere som Julia Roberts, Robert Redford og Liam Neeson snakker på vegne av naturen. Som denne:

Det fullspekkede programmet bestod av hele 14(!) foredrag og samtaler, ledet av Selda Ekiz fra Newton og Anno. Først ut var Ola Elvestuen, leder for Energi- og miljøkomiteen, som fortalte at en ny klimalov vedtas i Stortinget på fredag! Godt nytt, og på høy tid.

Jeg kjente meg igjen i så mye av det han sa, om at den enkelte skal kjenne motivasjon og at bedriftene skal kjenne at de er en del av en utvikling. Og at samfunnet skal være med på å drive den utviklingen:

Innenfor produktutvikling er det viktig at det skal lønne seg å ligge i front og ta miljøvennlige valg. Vi må stole på at det vil lønne seg på sikt, selv om det ikke gjør det i dag.

gunn-helen-oye-camilla-schjelderup-svanekonferansen-green-house

Lunsj med disse grønne ildsjelene: Gunn-Helen Øye fra Svanemerket og Camilla Schjelderup fra Rudolph Care.

Selv satser jeg på at det vil lønne seg å drive en grønn blogg en dag, hehe! Før jeg lanserte Green House ante jeg ikke hvor mye tid og arbeid det krever å drive en blogg, men heller ikke hvor givende det er. Ikke minst hvis man har noe på hjertet, og får så mange hyggelige tilbakemeldinger som dere gir meg.

Miljøaktivisten Selda

Så kom Selda på scenen. Jeg har sett henne så mye på Newton sammen med sønnene mine at jeg et øyeblikk hadde glemt at jeg også stylet henne til et cover og portrett i Stella da jeg var moteredaktør. Så distré kan jeg faktisk være, og det føles som et halvt liv siden. Men det var veldig hyggelig å se henne igjen, og gøy at hun er så miljøengasjert:

Det er lite på denne jord som opptar meg mer enn å ta vare på miljøet. Jeg ser på meg selv som en miljøaktivist fordi jeg kildesorterer og ikke eier bil. Litt lave krav, vil noen kanskje si, men jeg tror virkelig på at jeg er med på å redde verden litt hver dag.

«Miljøaktivistene» Selda og undertegnede med Svanemerkets slagord 😜

Dagens beste nyhet kom fra Elena Eriksen i Nielsen Norge, som samler inn store data, også internasjonalt. Bærekraft og lønnsomhet er nemlig ikke motsetninger, kan Eriksen opplyse:

66% av forbrukere i over 60 land sier at de vil betale mer for bærekraftige løsninger. Spesielt høyt scorer unge voksne under 34, som er i etableringsfasen og tenker på fremtiden.

I motsetning til konvensjonelle merkevarer, som opplever mindre enn en prosent vekst, vokser bærekraftige merker med fire prosent. Svanemerkede varer får spesielt god mottakelse; det samme gjelder merkinger som økologisk og fairtrade.

Tre av 10 forbrukere i Europa ønsker seg flere nye produkter som tar sosialt ansvar, og 92-95% vil snakke positivt om og kjøpe dem. Gode nyheter for alle som driver eller vurderer å starte opp noe med grønt fokus!

karve-jeans-svanemerket-carlings-green-house

Svanemerkede, økologiske jeans fra Carlings eget merke, Karve. Bilde lånt fra Carlings.com.

Svanemerking FTW

Noe av det viktigste jeg lærte i dag, er at mer eller mindre alt lar seg svanemerke: Fra ST1 sin bilvaskehall i Asker til jeans fra Cubus og Carlings nye denimlinje, Karve.

Det norske familiefirmaet Vestre har skapt verdens første svanemerkede bybenk med klimanøytral produksjon og skandinavisk tømmer impregnert med linfrøolje. Så skader det jo heller ikke at Vestre har blitt kåret til «Best Outdoor Furniture» i magasinet Monocle?

jan-christian-vestre-sustainable-furniture-aker-brygge

Jan Christian Vestre på firmaets benker på Aker Brygge. Bildet er lånt fra Vestre.com.

Visste dere at selv sminke kan svanemerkes? Det var nemlig danske Tanja Gregersen og Tine Svendsen de første i verden til å komme på!

Det splitter nye makeup-merket Miild kommer forhåpenlig til Norge snart, og består av lovende baseprodukter som rouge, foundation og mineralpudder. I tillegg til å være økologisk sertifiserte, er produktene garantert allergivennlige. Det var nemlig Tine og Tanjas hudreaksjoner på konvensjonell sminke som fikk dem til å begynne reisen mot sitt eget merke.

miild-makeup-svanemerket-green-house

Tanja og Tine har skapt verdens første svanemerkede sminke.

Jeg kunne skrevet en liten bok fra dagen, noe jeg nærmest også gjorde underveis. Egentlig fortjener hver aktør sin egen sak, og noen kommer jeg garantert tilbake til. Hold those thoughts!

Alarmist eller realist?

Nina Jensen fra WWF, som jeg intervjuet her, holdt et litt nedtrykkende men viktig foredrag om hvor mye det haster at vi alle bidrar. – Jeg liker ikke å være alarmist, men jeg er også realist, sa hun. Før hun gikk inn i en liten rant om et av vår tids største paradokser:

Hvorfor i alle dager skal det å ta vare på livsgrunnlaget vårt ved å kjøpe bærekraftige produkter koste mer penger enn å være med på å rasere det?

Det er ikke for sent ennå, men nesten. Det er fortsatt håp, men flere politikere, produsenter og konsumenter må være smarte nok til å begynne å gjøre ting annerledes. Vi trenger nemlig naturen mer enn den trenger oss.

PS: Likte du filmene? Du kan se alle på Conservation.org.